Serviciul Asistenţă Maternală Plasament la Persoane Familii Tutelă evaluează şi soluţionează cererilor care au ca obiect:
– atestarea/reatestarea ca asistent maternal profesionist,
– verificarea condiţiilor materiale şi morale ale persoanelor sau familiilor care solicită luarea de copii în plasament, cu scopul de a asigura protecţia, creşterea, îngrijirea şi găzduirea într-un mediu familial a copiilor cu sau fără nevoi speciale, separaţi, temporar sau definitiv de părinţii lor
Compartimentul Asistenţilor Maternali Profesionişti asigură creșterea, îngrijirea, găzduirea copilului separat temporar sau definitiv de familia sa, pe perioada măsurii de protecție specială
– identifică, evaluează, recrutează, persoane care doresc să devină asistent maternal ;
– monitorizează activitatea asistenţilor maternali;
– evaluează garanțiile morale și condițiile materiale ale persoanelor/familiilor care solicită plasamentul unui copil, inclusiv tutela;
– organizează cursuri de formare pentru persoanele, familile care solicită plasamentul unui copil;
– efectuează anchete sociale pentru părinții beneficiarilor de măsură de protecție specială la persoane, familii, asistenți maternali care au domiciliul pe raza Sectorului 2;
– acordă servici de protecția copilului în rețeaua de asistență maternală, la persoane, familii;
– soluționează cererile care au ca obiect instituirea tutelei;
– monitorizează evoluției copilului pentru care s-a dispus măsură de protecție specială, sau s-a instituit tutela;
– inventariază bunurile copiilor pentru care s-a dispus alternativa de protecție-tutela;
– supervizează menţinerea relaţiilor personale ale copiilor cu familia sau persoanele față de care au dezvoltat relații de ataşament;
– monitorizează beneficiarii altor DGASPC -uri care locuiesc pe raza administrativ teritorială a Sectorului 2;
– elaborează programele de intervenţie specifică, în funcţie de obiectivele stabilite în planul individualizat de protecţie şi nevoile copilului;
- evaluare, atestare asistent maternal;
- evaluare garanții morale și condiții materiale ale persoanelor/familiilor care solicită plasamentul unui copil/tutela;
- găzduire şi îngrijire, pe perioadă determinată de timp, a copiilor pentru care s-a instituit măsură de protecţie la domiciliul asistenţilor maternali, persoanelor, familiilor,
- consiliere socială şi psihologică pentru copiii/tinerii beneficiari de măsură de protecţie, asistenţi maternali, familiile copiilor aflate în dificultate;
- consiliere socială şi psihologică pentru copiii beneficiari de alternativă de protecție – tutelă;
- evaluare psihologică beneficiari de măsură de protecție specială, alternativă de protecție;
- evaluare abilități parentale persoane care solicită să devină persoane de plasament, asistenți maternali;
- formare asistenti maternali, persoane/familii de plasament;
- instruire periodică asistenți maternali, persoane si familii de plasament
a) copii separaţi, temporar sau definitiv, de părinţii lor, în condiţiile legii, şi pentru care s-a stabilit instituirea măsurii de protecţie specială –plasament la un asistent maternal, persoană, familie,
b) copii ai caror parinti sunt decedati, necunoscuti, decăzuti din exercitiul drepturilor parintesti sau carora li s-a aplicat pedeapsa interzicerii drepturilor parintesti, pusi sub interdictțe, declarați judecatoreste morți sau dispăruți, cand nu a putut fi instituită tutela de către instanța judecatorească;
c) copii abuzaţi sau neglijaţi, găsiţi sau abandonaţi în unităţi sanitare pentru care a fost dispus, în condiţiile legii, plasamentul în regim de urgenţă;
d) tineri, care beneficiază de măsură de protecţie la persoană, familie şi-şi continuă studiile, o singură dată în fiecare formă de învaţământ de zi; dar fără a se depăşi vârsta de 26 de ani;
e) tineri care au dobândit capacitate deplină de exercitiu și au beneficiat de o masură de protectie speciala, dar care nu își continuă studiile și nu au posibilitatea revenirii în propria familie, fiind confruntați cu riscul excluderii sociale, beneficiază, la cerere, pe o perioada de pana la 2 ani de protecție specială, în scopul facilitării integrarii sale sociale. Acest drept se pierde in cazul in care se face dovada ca tănărului i s-au oferit un loc de muncă si/sau locuință cel puțin de doua ori, iar acesta le-a refuzat ori le-a pierdut din motive imputabile lui;
f) familiile copiilor pentru care s-a instituit măsură de protecţie specială
Acte necesare atestare ca asistent maternal profesionist
• cerere de evaluare care va cuprinde si motivele pentru care dorește să devină asistent maternal profesionist
• copii legalizate de pe actele de studii ale solicitantului,
• copii legalizate de pe actele de stare civilă ale solicitantului (certificat de nastere, acte de identitate certificat de casatorie/hotarare de divort, certificat de deces)
• cazier judiciar și certificat de integritate comportamentală al solicitantului şi al persoanelor cu care acesta locuieşte,
• certificate medicale eliberate de policlinica de care aparţin, care să prezinte o evaluare completă a stării de sănătate a solicitantului şi a persoanelor cu care acesta locuieşte,
• aviz psihologic
• curriculum vitae
• un document care să ateste dreptul de folosinţă asupra locuinţei, respectiv, copie legalizată de pe titlul de proprietate sau de pe contractul de închiriere, declaraţia autentificată a titlului dreptului de proprietate sau al contractului de inchiriere prin care acesta recunoaşte solicitantului un drept de folosinţă asupralocuinţei, cunoscând specificul activităţii pe care solicitantul urmează să o desfăşoare ca asistent maternal profesionist, sau, după caz, copie legalizată de pe contractul de subinchiriere, încheiat în condiţiile legii,
• scurtă prezentare a persoanelor cu care locuieşte solicitantul, în care să se menţioneze numele, prenumele şi data naşterii acestora, precum şi, după caz, gradul lor de rudenie cu solicitantul la care se anexează si copii după actele de stare civilă a acestora;
• declaraţie pe propria răspundere că nu desfăşoară alte activităţii independente din care să realizeze alte venituri şi adeverinţe de venit/cupon de pensie ale membrilor familiei cu care domiciliază solicitantul,
• declaraţie pe propria răspundere cu privire la faptul că nu se află în una din situațiile de incompatibilitate
• declaraţiile membrilor familiei cu privire la acordul acestora ca solicitantul să-şi desfăşoare activitatea de asistent maternal profesionist la domiciliul,
• recomandări de la ultimul loc de muncă sau ale vecinilor, cunoscuţilor, rudelor solicitantului, cu privire la comportamentul social al acestuia;
Acte necesare instituire tutelă copil:
• sesizare/solicitare
• copie acte stare civila copil și părinţi,
• adeverință medicală, copie fişă medicală, carnet vaccinări, în funcție de caz;
• adeverință de elev dacă este cazul;
• certificat de încadrare în grad de handicap, dacă este cazul;
• declarație în care se consemnează opinia copilului cu privire la stabilirea tutelei, pentru copilul care a împlinit vârsta de 10 ani;
Acte necesare persoană/familie care solicită plasamentul /tutela unui copil:
• cerere de evaluare în care se menționează motivele pentru care dorește să se ocupe de creșterea și îngrijirea copilului
• copii de pe actele de stare civilă și studii ale solicitantului
• certificat de cazier judiciar și certificat de integritate comportamentală al solicitantului şi al persoanelor cu care acesta locuieşte
• scurtă prezentare a persoanelor cu care locuieşte solicitantul, în care să se menţioneze numele, prenumele şi data naşterii acestora, precum şi, după caz, gradul lor de rudenie cu solicitantul la care se anexează si copii dupa actele de stare civila ale acestora;
• adeverinţă eliberată de medicul de familie, care să prezinte o evaluare completă a stării de sănătate a solicitantului şi a persoanelor cu care locuiește
• aviz psihologic;
• dovezi venit (adeverintă , cupon pensie, etc)
• copie de pe titlul de proprietate, contractul de închiriere sau orice alt document care atestă dreptul de proprietate ori, după caz, folosinţă;
• adeverintă de elev pentru copii ;
• declaratia copilului peste 10 ani, a tuturor membrilor familiei care locuiesc cu persoana/familia care solicită plasamentul cu privire la acordul privind instituirea măsurii de protecție a copilului la domiciliul acestora
• declaraţie pe proprie răspundere cu privire la faptul că nu se află în una din situațiile de incompatibilitate
• certificat medical eliberat de medicul psihiatru pentru solicitant și ceilalți membrii ai familiei care locuiesc cu acesta
Asistentul maternal este persoana fizică, atestată în condiţiile prezentei ordonanţe, angajată a direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului, care asigură la domiciliul său sau, după caz, la reşedinţa sa creşterea, îngrijirea şi educarea copilului pe perioada aplicării măsurii de protecţie specială a plasamentului, a plasamentului în regim de urgenţă pentru copilul separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi sau, după caz, în perioada de respiro a unui alt asistent maternal.
Persoanele care doresc să devină asistent maternal trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
• au împlinit vârsta de 21 ani;
• au absolvit învățământul profesional sau liceal;
• au capacitate deplină de exerciţiu;
• au domiciliul legal și în fapt sau reşedinţa pe raza administrativ teritorială a Sectorului 2;
• au drept de folosință asupra locuinței, care acoperă în mod corespunzător necesitățile de preparare a hranei, de igienă, educație și odihnă ale utilizatorilor săi, inclusiv al/ale copilului/copiilor care urmează a fi primit/primiți în plasament și pentru care poate fi asigurat un spațiu individualizat de odihnă și efectuare a temelor;
• prin comportamentul lor în societate, starea sănătăţii şi profilul lor psihologic, prezintă garanţii pentru îndeplinirea corectă a obligaţiilor care revin unui părinte, referitoare la creşterea, îngrijirea şi educarea copiilor săi;
• soțul/soția solicitantului și copiii acestuia, care au împlinit vârsta de 14 ani și care au același domiciliu sau, după caz, aceeași reședință cu solicitantul își explimă acordul cu privire la primirea în familie a unuia sau mai mulți copii;
• cel puțin unul dintre membrii adulți ai familiei realizează venituri, exceptând solicitantul, dacă acesta locuiește cu unul sau mai mulți membrii.
Nu poate fi asistent maternal persoana care:
• a depăşit vârsta standard de pensionare prevăzută de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii;
• a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unei infracţiuni contra persoanei, contra autorităţii, contra înfăptuirii justiţiei, de corupţie şi de serviciu, precum şi pentru infracţiuni de trafic de droguri, cu privire la regimul privind substanţele dopante, de efectuare de operaţiuni ilegale cu precursori sau cu alte produse susceptibile de a avea efecte psihoactive sau este înscrisă cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
• are în familie membri care au împlinit vârsta de 14 ani sau alte persoane, care locuiesc împreună cu aceasta, care au fost condamnaţi prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru o infracţiune din categoria celor prevăzute la lit. b) sau sunt înscrişi cu menţiuni în evidenţa Registrului naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;
• a fost decăzută din drepturile părinteşti prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-a fost interzis exerciţiul drepturilor părinteşti, ca pedeapsă complementară;
• esuferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
• fare în familie membri sau alte persoane majore care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli transmisibile, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
• are istoric de violenţă pentru care a fost emis ordin de protecţie provizoriu sau, după caz, ordin de protecţie, conform prevederilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform prevederilor Legii nr. 26/2024 privind ordinul de protecţie, sau are în familie membri sau alte persoane adulte care locuiesc cu aceasta pentru care au fost emise ordinele menţionate;
• a avut sau, după caz, are unul sau mai mulţi copii naturali în sistemul de protecţie specială;
• ia consimţit la adopţia propriului copil, cu excepţia situaţiei în care copilul a fost adoptat de către soţ;
• suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
• are în familie membri sau alte persoane majore, care locuiesc cu aceasta, care suferă de boli psihice, sunt dependente de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope, confirmate prin certificate medicale eliberate de medicul specialist;
• i s-a retras atestatul de asistent maternal, cu excepţia situaţiei în care atestatul a fost retras la cerere.
Șef Serviciu: Raluca Georgescu
Telefon Sef Serviciu: 0786.273.121
sau 021.323.65.76
Adresa de email Sef Serviciu: raluca.georgescu@social2.ro
Adresa de email Serviciu: asistenta.maternala@social2.ro
Sos Pantelimon, Nr. 255, bl. 43 Sector 2 București
Adresă: Sos Pantelimon, Nr. 255, Sector 2 București
tramvai: 55, 14 (stația Bd Chișinău), autobuz: 104, 335, 101 (staţia Bd Chișinău)
Program de lucru cu publicul:
Luni – Joi: 830-1600
Vineri: 830-1300
Ultima actualizare in 24 septembrie 2025